onsdag 4. september 2013

WORKOUT DIARY & PLANNING


Jeg må si at til tross for at jeg er fan av å bruke apps og å holde ting digitalt, så er jeg blitt veldig glad i den nye treningsdagboken min ifra Get inspired.  Nå bruker jeg faktisk bare den når jeg trener.  Den er kjempe praktisk, oversiktlig og ganske så bra lagt opp - i forhold til apps jeg har brukt tidligere - så jeg er kjempe fornøyd. Thumbs up! Vil absolutt anbefale den på det sterkeste.
Eneste minuset må være at den har for få sider... Hadde man kunne kjøpt løse sider og fyllt i som i en filofax hadde den vært helt perfekt.


//I have to say, that even though I'm very fond of apps and keeping everything digital, I'm really loving my new workout diary from Get inspired.  I'm actually only using this while working out now, for tracking, accessing workout routines, and taking notes.
So far I actually prefer this diary to any app I've used so far, and it's by far the easiest way to get a complete overview.  Thumbs up!  Would totally recommend this to all you Norwegian reading people ;)
The only negative thing about it has to be that it has way to few pages.... if you had the option to buy empty pages to add to the different sections, it would have been perfect.//


Jeg fyller inn ukens plan, individuelle økt planer, og følger tett opp fremgang.  Det er så mye lettere å holde oversikt! 

Veldig greit å ha uke for uke og økter detaljert ført opp, med mengde vekt og repetisjoner, slik at jeg alltid prøver å presse meg selv litt ekstra neste gang.  
I Heavy Duty er det absolutt key å kjøre så tungt du overhodet klarer, så å ha vekt notert er kjempe viktig, og så er det jo så gøy når man plutselig ser at man løfter 10 kilo mer enn tidligere! Det er søren så tungt, men jeg elsker det!

Må man ned i vekter så er det å gå inn og sjekke på ukeplanen og telle dager mellom øktene.  Da er det tydelig at kroppen ikke har fått nok restitusjon.  
Jeg fikk meg en smell av den typen etter jeg startet med de nye rutinene hvor jeg satt som ett stort spørsmålstegn.  Musklene streiket, de rett og slett ville ikke samarbeide.  Hele kroppen gjorde vondt - på tide å endre på ukeplanen.  Etter å ha fått justert litt på fordelingen av økter kom det seg raskt.  

Det er ofte bare små justeringer som skal til.  ;)



//I always fill in a complete week schedule, with individual and detailed program per session, and closely keep an eye on progress.

It's very nice to have week by week logged with all details - makes it easier to see where you need to push extra for the next session.
In the Heavy Duty principle it is absolute key to go as heavy as you can possible manage, so taking notes of weights is important.  Trust me, not much makes you more motivated then when you realize you're suddenly lifting 10 kgs more then just a short time ago. That is an awesome feeling.
Heavy Duty stays true to it's name and is as heavy can be, but I love it!

If you notice a drop in weights, then something's off - time to check the weekly schedule and start counting days between the sessions and keeping in mind the different muscle groups.  It's a typical sign that the body isn't getting enough rest.
I hit the wall once after I started my new routines.  I overdid it, and put sessions to close together. 
My entire body was aching and complaining, and did not co-operate on budging those weights.  A sure sign to do some adjustments to the schedule.  A few minor adjustments, and I was back on track.

Often all that's needed is just a little tweaking. ;)//


Jeg har så langt ikke klart å fullføre en uke nøyaktig som jeg hadde planlagt, men det er en ting man må finne seg i.  Ting forandrer seg underveis, og man lærer hele tiden nye ting, og kroppen sin bedre å kjenne.
Jeg har blandt annet på planen å få inn mer cardio, men det går langt ifra som planlagt...

Først innførte jeg en ny beinøvelse som gjorde at jeg ikke kunne strekke ut beina eller gå skikkelig på tre dager, så det satt en brå stopper på alt som het cardio der jeg humpet rundt, ha ha ha :)

I dag var jeg klar til å prøve igjen, så etter å ha tatt en skikkelig Heavy Duty økt med PT, trakket jeg opp på møllen ved godt mot.  Noen minutter med oppvarming, og alt i skjønneste orden.  Begynte på intervallene, og hva skjer? Der smeller hoften til og sier takk for seg.  Så det var den cardio økten i dag, ha ha ;)

Heldigvis så vet jeg at det er bare å gi det litt tid, og så prøve igjen. Når kroppen sier ifra, er det viktig å lytte og å smøre seg med tålmodighet.  Det har jeg vel endelig lært etter smellen jeg fikk i ryggen.
Noen dager til, så er det på an igjen!  :)


//So far I still haven't managed to complete a week exactly the way I planned it, but that's just how life is. You adapt.  Things always change, you constantly learn new things, and you get to know your own body better day by day.
One of the things of my agenda has been to get more cardio done, but so far it's definitely not going as planned...

Firstly, I added a new leg exercise that totally killed my legs (in a good way), so I wasn't able to walk properly for three days... Remember the picture of me with lets up high while knitting? Yeah, that's the one.
Second, today I headed to the treadmill after some Heavy Duty with my PT, thinking all is well in this world.
A few minutes of warming up, and everything is running smoothly... until I start the actual intervals, and my right him completely cramps up and hurts like crazy. So that, as they say, was that. 
Ha ha ha, talk about amazing treadmill session! ;)

Luckily for me I know I just need to give it some time, and go again.  When your body speaks, you should always listen, and be patient.  I've finally learned that after my back injury... I think ;)
A few more days, and I'll give it another go!  :)//




DAGENS ØKT // TODAYS SESSION:
Tredemølle - Oppvarming // Treadmill - warming up
Skidrag // Straight arm Pulldowns
Nedtrekk // Pulldowns Wide & Narrow grip
Hammer Strength - Roing - 2arm // Hammer Strength - 2 arm Row
Hammer Strength - Roing - 1arm // Hammer Strength - 1 arm Row
Hammer Strength - Nedtrekk // Hammer Strength Pulldown
Reverse Cable Cross
Concentration Curl - Dumbbell


Over til noe mye viktigere - leketid med gulljenten min!

Det er totalt uaktuelt å holde på med noe planlegging her i huset uten en pelskledd assistent.  I skrivende stund ligger hun halveis oppå tastaturet og den ene hånden min...  :)


//Over to something much more important - playtime with my baby girl!

You forget doing any planning in this house without a fluffy flour legged assistant.  As I'm writing this, she's halfway on top of the keyboard and my left hand... :)//











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar